Wiadomości
Program ,,Być jak Ignacy” w Jedynce !

W tym roku szkolnym koło naukowe ,,Ekobadaczy” ze szkoły Podstawowej nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Brzezinach pod kierunkiem pani Eweliny Augustowskiej - Katprzyk realizuje program naukowy „Być jak Ignacy”. Jest to program edukacyjny Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, objęty honorowym patronatem MEN, którego celem jest:
· promowanie zdobywania wiedzy wśród uczniów oraz popularyzacja osiągnięć wielkich polskich naukowców i wynalazców,
· popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych i historii polskiej myśli technicznej,
· kształtowanie postaw patriotycznych,
· promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu.
W tym roku akcja startuje pod hasłem „Nauka to przyszłość”. Program
ma zachęcić do zdobywania wiedzy w takich dziedzinach jak: energia, ekologia, transport oraz technologie przyszłości. Uczniowie poznają kolejno czterech naukowców – Józefa Rotblata, Władysława Szafera, Ernesta Malinowskiego
oraz Stefana Banacha.
Konkurs składa się z 4 etapów. Każdy etap polega na wykonaniu pracy konkursowej związanej z konkretną tematyką.
Tematy prac konkursowych każdego z etapów są następujące:
etap 1 – przygotowanie modelu wiatraka lub innego urządzenia bądź makiety działającej na zasadzie wykorzystania energii odnawialnej,
etap 2 – przygotowanie projektu ekologicznego związanego z oszczędzaniem wody,
pokazującego, jakie działania podejmują uczestnicy lub mają zamiar podjąć,
by oszczędzać wodę,
etap 3 – przygotowanie projektu graficznego lub makiety pojazdu przyszłości,
etap 4 – przygotowanie projektu odpowiadającego na pytanie, jak nowa technologia
i technologia przyszłości może pomóc ludziom w codziennym życiu.
Uczniowie mogą zdobywać również punkty za wykonywanie dodatkowych zadań na stronie konkursowej.
Ekobadacze na spotkaniach koła naukowego, w oparciu o eksperymenty, filmy, ćwiczenia i gry interaktywne nieustannie zmierzają się z ciekawą przygodą edukacyjną. Do tej pory w ramach programu dowiedzieli się o energii jądrowej
i pochodzącej z przestrzeni kosmicznej, czym jest i jak powstaje prąd, a także, jakie są sposoby pozyskiwania prądu z odnawialnych źródeł energii. Głównym rezultatem działań koła w ramach pierwszego etapu konkursu było wykonanie makiety EKODOMU zasilanego energią z paneli fotowoltaicznych.
Uczniowie rozpoczęli już drugi etap projektu, który dotyczy ekologii i zmian klimatu.
W tym etapie uczniowie poszerzą swoje wiadomości dotyczące:
· powietrza,
· gospodarowania odpadami,
· wody,
· bioróżnorodności.
Na zajęciach uczniowie rozmawiali już o zmianach klimatu, globalnym ociepleniu, sposobach zapobiegania zjawisku jakim jest smog, a także skutkach nieodpowiedniego gospodarowania odpadami.
W tym etapie programu tematem pracy konkursowej jest przygotowanie projektu ekologicznego związanego z oszczędzaniem wody. Ekobadacze już rozpoczęli działania dotyczące opracowania tego projektu.
WSTECZ