Wiadomości
Utraciłeś dokumenty lub kartę płatniczą? Zastrzeż je!

Akcja informacyjna realizowana jest przez Związek Banków Polskich pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz we współpracy z Policją i Federacją Konsumentów. Celem jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych lub zagubionych dokumentów tożsamości.
Przestępcy codziennie podejmują próby użycia cudzych dokumentów: wyłudzenia kredytów, wynajem nieruchomości, czy przestępstwa podatkowe. To tylko początek góry lodowej niebezpieczeństw, jakie czyhają na tych, którzy stracili swoje dokumenty. Tylko w samym II kwartale 2017 roku odnotowano 1631 prób wyłudzeń kredytów na kwotę ponad 114 milionów złotych.
Aby ustrzeć przed niebezpieczeństwem pechowców Związek Banków Polskich stworzył system, który w łatwy i prosty sposób pozwala poinformować wiele instytucji na raz o zagubionych lub skradzionych nam dokumentach. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
- Zastrzec dokumenty w banku - najłatwiej w swoim. Jeżeli ktoś nie ma rachunku powinien to zrobić w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia od wszystkich (lista banków znajduje się na stronie: www.DokumentyZastrzezone.pl ). Dokument zostanie wpisany do Centralnej Bazy Danych, a następnie informacja o jego zastrzeżeniu zostanie przekazana do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowej oraz tysięcy innych firm i instytucji.
- Zgłosić się do najbliższej jednostki policji - tylko jeżeli dokument został skradziony.
- Zawiadomić gminę lub placówkę konsularną - w celu wyrobienia nowego dokumentu


WSTECZ